Mielestäni parhaat eväät kehittymiseen, on omien heikkouksien
tunnistaminen ja vahvistaminen. Omalla kohdallani niinkään
pääsykoetilanne ei ole heikkous, sillä toimin parhaiten paineen alla.
Sen sijaan lukutekniikassa on tullut möhlittyä kerta jos toinenkin.
Opiskelu puolivillaisella mielenkiinnolla
Jos
aihe ei ole kiinnostanut pätkääkään ja olen väkisin vääntänyt tehtäviä,
mitään ei ole yllensä jäänyt päähän. Todella huonona päivänä tuntuu,
etten osaa mitään ja jätän leikin kesken. Paljon paremman tuloksen olen
saanut, kun olen tuollaisen fiiliksen tullessa tehnyt jotain muuta
pääsykokeisiin liittyvää (vaihtanut aihetta, tehnyt monivalintoja jne.)
Silloin helpostakin tehtävästä tullut onnistumisen tunne auttaa
jaksamaan vaikeiden tehtävien parissa.
En tiedä missä meni vikaan
Aikaisemmin, jos lasku on mennyt pieleen, en ole sen suuremmin tarkistanut missä kohti tarkalleen on mennyt vikaan. Onko virhe tullut huolimattomuusvirheestä vai onko pyöristys ollut hukassa. Nyt olen kiinnittyänyt huomiota siihen, missä on mennyt vikaan ja antanut tehtävissä ekstrahuomita sille, etten niitä virheitä toista. Ovatpa muuten kummasti vähentyneet...
Biologian tehtävien tekemättömyys
Hurja ajatella, että yhdenkään kolmen hakukerran aikana en ole tehnyt lainkaan biologian tehtäviä mahdollisten valmennuskurssin harjoituskokeiden lisäksi. Olin aina ajatellut, että muistiinpanojen teko on riittänyt, mutta todellisuudessa jatkuva testaaminen olisi ollut tarpeen. Mafynetissä on onneksi hyvin biologian tehtäviä, joiden avulla itsekin on huomannut miksi niitä kannattaa tehdä. Itsestäänselvä termi ei olekaan niin helppo selittää, kuin luulisi.
Kertaamisen unohtaminen
Vaikka kuinka hyvin olisin opetellut jonkin asian tammikuussa, en välttämättä muista samoja tehtäviä toukokuussa. Olen saattanut vaikean tehtävän kohdalla kurkistaa malliratkaisun ja todeta, että joojoo, kyllä osaan. Vaan kun en osaa, jos en kertaa parin päivän päästä. Kertaaminen on ollut isossa roolissa koko vuoden ja oppiminen on ottanut useita esitysaskelia.
Minkälaisia kompastuskiviä teillä muilla on ollut? Liittyätkö ne huonoihin lukutekniikoihin vai palkästään pääsykoetilanteeseen? Löytyikö joitain samoja piirteitä kuin meikäläisellä?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti