3/12/2018

Mindfulness lievittämään stressiä


Olen tässä postauksessa puhunutkin jo jaksamisesta, mutta haluan lisätä sinne vielä yhden tekijän, joka on varsinkin viime aikoina tullut itselleni selväksi. Otsikostakin sen jo näkee eli kyseessä on mindfulness.

Meikäläinen on ihan äärimmäisen taitava stressaamaan asiasta kuin asiasta ja viime aikoina olen huomannut kadottaneeni taidon olla läsnä. Aivoissa on jatkuvasti vilissyt erilaisia ajatuksia ja välillä minulle on tehnyt tiukkaa muistaa edes mitä kaveri on sanonut minulle 5 sekuntia sitten. Ei toki jatkuvasti, mutta välillä. Luonnollisesti tämä heijastui opiskelussa, sillä välillä en pystynyt keskittymään opiskeluun kovin kauaa.

Olen kuullut ennenkin puhuttavan mindfulnessista tietoisemman ajattelun tukena ja päätin kokeilla. Nyt olen useamman viikon tehnyt lähes joka päivä jonkun kuunneltavan harjoituksen ja stressaaminen on vähentynyt (ilman mitään erillisiä mittareita). Olisin tarvinnut harjoituksia ehdottomasti pääsykokeeseen harjoitellessani, koska välillä oli niitä päiviä, kun ei vain pystynyt opiskelemaan stressin takia.

Mindfulnessin ja meditaation aloittamisessa käytin Mindfulness App Leena Pennanen -sovellusta ja sen jälkeen etsinyt YouTubesta erilaisia harjoituksia lisäksi (mm. Arto Pietikäinen on oma suosikki). Tuota appia suosittelen ainakin alkuun, koska siitä löytyi ilmainen opettele meditoimaan osio, josta sai tosi hyvin jutun juonesta kiinni. Harjoitukset kestävät 5min, joten se ei ole hirveästi lukuajasta pois tai vie yöunia, jos harjoituksen tekee ennen nukkumaanmenoa (kuten allekirjoittanut).

Jos heräsi mielenkiinto, niin kokeile ihmeessä tai kerro, jos olet jo kokeillut! Olisi kiva kuulla muidenkin kokemuksia meditoinnista ja mindfulnessista:)

2 kommenttia:

  1. Kiva postaus ja hyödyllinen vinkki, jos ei ole koskaan kokeillut mindfullnessia. Aattelin vinkata appista nimeltä Headspace, jota oon ite käyttänyt ja kokenut toimivaksi. Tosin höpötykset on siinä englanniksi, mutta mä en ainakaan koe, että sillä kielellä olis kovinkaan paljon merkitystä tossa yhteydessä :) Se on jännä miten voi saada muutamissa minuuteissa mielen ihan eri tilaan! Pitäisi vaan saada vielä parempi rutiini siitä niin tulisi tehtyä useammin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista ja vinkistä! Vois itsekin kokeilla tota appia! Unohtaa aina välillä, että niin joo, voishan näitä enkuksikin kuunnella:) Mäki yllätyin siitä, miten noinkin lyhyt aika riittää (mikä on vaan positiivista kiireen/lukemisen keskellä)

      Poista